Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 september, 2010, 02:27:10
Index Help Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: Wordt vandaag nog lid van het ambulanceforum en je krijgt toegang tot alle onderwerpen Als gast heb je beperkte toegang tot onderwerpen

Ambulanceforum  |  Ambulancebedrijven  |  Particuliere ambulancediensten  |  Topic: Cao-onderhandelingen Particuliere Ambulancezorg dreigen vast te lopen! « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Print
Auteur Topic: Cao-onderhandelingen Particuliere Ambulancezorg dreigen vast te lopen!  (gelezen 2664 keer)
rescue
Verslaafd lid

« Reageer #15 Gepost op: 13 september, 2008, 11:48:32 »

Ik had de brief gelezen, echter ik zie twee grote issues,

1. Oneerlijke concurrentie, door storting van cenrale overheidsgeld aan B3 Stichtingen, zonder echt harde voorwaarden in het kader van de sanering van die organisaties..
2. Het lijkt dat de kosten van de B3 Stichtingen uit vergeten te saneren loon kosten, nu wel vergoed worden, en de particilieren moeten hun eigen werknemers aan het lijntje houden, waar het lijkt dat hun Collega's uit de B3 Stichtingen wel iets voor elkaar krijgen..

Als je de procedures bekijkt, zijn het geheel losse procedures, echter het effect is wederom extra staatssteun aan de B3 stichingen worden, terwijl er geen harde afspraken zijn over een echte sanering van de branche en daarmee een harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden mogelijk te maken..

Lijkt een beetje dat zachte heelmeesters stinkende wonden hebben gemaakt. En ik kan me de frustratie van de particulieren werkgevers en werknemers heel goed voorstellen..

2.

Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #16 Gepost op: 13 september, 2008, 20:00:22 »

Voor een moderator vind ik deze tekst zeer ongepast!!!

Ik vind ook niet dat je op deze manier met elkaar om moet gaan, ik neem aan dat ze er verder uit zijn gekomen, maar ik moet je gelijk geven, even oppassen met van je af bijten als mod  :-\
Harrie
Mod's
Verslaafd lid

« Reageer #17 Gepost op: 14 september, 2008, 00:35:11 »

Ik had de brief gelezen, echter ik zie twee grote issues,

1. Oneerlijke concurrentie, door storting van cenrale overheidsgeld aan B3 Stichtingen, zonder echt harde voorwaarden in het kader van de sanering van die organisaties..
2. Het lijkt dat de kosten van de B3 Stichtingen uit vergeten te saneren loon kosten, nu wel vergoed worden, en de particilieren moeten hun eigen werknemers aan het lijntje houden, waar het lijkt dat hun Collega's uit de B3 Stichtingen wel iets voor elkaar krijgen..

Als je de procedures bekijkt, zijn het geheel losse procedures, echter het effect is wederom extra staatssteun aan de B3 stichingen worden, terwijl er geen harde afspraken zijn over een echte sanering van de branche en daarmee een harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden mogelijk te maken..

Lijkt een beetje dat zachte heelmeesters stinkende wonden hebben gemaakt. En ik kan me de frustratie van de particulieren werkgevers en werknemers heel goed voorstellen..

2.

Ha die rescue,

De tweede issue ontbreekt.

Ik vind de brief een beetje onduidelijk, wel lees ik dat er een claim ligt ter grootte van € 110 mln.

Uit de brief komen de volgende eisen op de tafel van VWS te liggen vanuit de particuliere club

Dat houdt in dat wij vooralsnog, gebaseerd op de inmiddels gerealiseerde steuntoezegging aan de B3 instellingen, onze VUT regeling op 59 jaar inclusief de werkontlasting (extra verlofdagen) in de twee jaren daaraan voorafgaand, voort willen zetten voor dezelfde leeftijdscategorie en de uitbreiding daarop die onderdeel uitmaken van het B3 akkoord.

Bij de B3 zijn er verschillende groepen medewerkers, dus zal de eis gespecificeerd moeten worden.

Zodra een definitieve bekostigingsregeling voor de gehele sector of de publieke diensten is vastgesteld, zal de regeling aan particuliere zijde daaraan aangepast dienen te worden. Wij hebben de indruk dat die regeling niet minder zal zijn dat de omvang van de regeling voor de B3 instellingen.

De Publieken krijgen een voorschot van 60% van de FLO kosten, de definitieve compensatie moet nog vastgesteld worden.

Gezien de omvangrijke afkoopsommen voor alle medewerkers die werkzaam waren op 1 januari 2006 bij de B3 instellingen, is het niet meer dan billijk dat de categorie medewerkers in onze overgangregeling die op basis van bovenstaande eis niet meer van de oude VUT regeling, gebruik kunnen maken (geboortejaren 1956 tot en met 1959 en niet meer dan 18 dienstjaren in bezwarende functie) het inmiddels toegezegde overgangsrecht behouden en ook onderdeel maken van uw aanvullende financiering.

Zit in de eis van € 110 mln, volgens mij?

Gelijk aan de B3 toezegging ontvangen de medewerkers die op 1 januari 2006 bij ons in bezwarende functie werkzaam waren en niet voor één van de bovenstaande zaken in aanmerking komen, een afkoopsom die door het Ministerie wordt vergoed.

Inspanningsverplichtingen en afkoopregelingen zijn gelijk aan de B3 toezegging bespreekbaar

De B3 krijgen maar een gedeeltelijk afkoop som, de minister heeft nog steeds geen schriftelijke toezegging gedaan dat hij bereid is de € 59 mln te betalen voor de vier B3 stichtingen!!

« Laatst bewerkt op: 14 september, 2008, 00:42:47 door Harrie » Gelogd
rescue
Verslaafd lid

« Reageer #18 Gepost op: 14 september, 2008, 09:58:16 »

De motivatie om de B3 Stichtingen te ondersteunen, komen van uit een historische verplichting van uit de overheid, omdat ze toen vergeten waren, de loonkosten van de dure CAO mee te nemen.

De particuliere werkgevers kenden dat probleem niet, die hadden al een relatieve goedkope CAO, dus van uit de particuliere werkgevers bestaat het probleem niet..
Dus het komt een beetje over, als zij krijgen geld, dus wij moeten ook geld, ook al bestaat die verplichting er niet..

De particuliere werkgevers hebben wel ingezet om de arbeidsvoorwaarden voor hun personeel te verbeteren, en daarin geeft ik ze groot gelijk.  Ze zijn al tegemoet gekomen aan werknemers en ze hebben min of meer toezeggingen gedaan dat naar een harmonisatie van arbeidsvoorwaarden willen.
En als nu blijkt dat de Nza wel geld vind om de verplichtingen van B3 Stichtingen rond te maken, in plaats van dat ze hun eigen broek moeten ophouden, vind ik de vraag van uit de particuliere werkgever terrecht. 

Komt het geld aan de B3 Stichtingen onder strakke voorwaarden om de arbeidsvoorwaarden hard te saneren, zodat een harmonisatie mogelijk word, zou het iets rieels zijn.

De werkgevers in de particuliere ambulancesector kunnen de eis van particuliere werknemersbonden nooit betalen, en zij krijgen er geen extra geld bij..

De ambulancemarkt heeft zich zelf in een afgeschermde markt gestoken, waardoor ze alleen maar met SOSA opgeleide mensen mogen werken, Met een vergunningsysteem (provincie) en een vergoeding systeem (Nza) waardoor ze nieuwkomers op de markt belemmeren., dat het nog geen open markt is..
Een nurse paramedic met jaren ervaring uit het buitenland, mag in Nederland niet zomaar gaan werken..

De Ondernemers in de ambulancemarkt besparen de overheid flink wat geld, daarom willen de overheid ook graag privatiseren. Echter nu worden er toch in nagenoeg falliete semi-geprivatiseerde clubs geld gestoken, omdat iemand in de lokale politiek z'n huiswerk niet heeft gedaan. En dat dat onrechtvaardig is naar de private sector ben ik met ze eens..
En de werknemers in die private sector moeten ondanks zogenaamde toezeggingen, nog steeds het met veel minder arbeidsvoorwaarden doen dan hun collega's uit de publieke sector..

En naar de buitenwereld (het grote publiek) word de ambulance wereld graag als 1 homogene club afgeschilderd.. En dat is het natuurlijk absoluut niet..

Harrie
Mod's
Verslaafd lid

« Reageer #19 Gepost op: 14 september, 2008, 18:58:31 »

En naar de buitenwereld (het grote publiek) word de ambulance wereld graag als 1 homogene club afgeschilderd.. En dat is het natuurlijk absoluut niet..

Volgende week vrijdag 19 september zijn wij weer door VWS uitgenodigd voor overleg, waarbij wij uitsluitsel willen hebben over wat VWS voor de private sector wil doen.

En heb ik heb begrepen dat de (actie)draaiboeken klaarliggen!

Dus kunnen we rustig achteroverleunen en wachten.
Harrie
Mod's
Verslaafd lid

« Reageer #20 Gepost op: 18 september, 2008, 20:39:09 »

Vrijdag 19 september gaat CNV Ambulance een petitie (zie bijlage) aanbieden aan VWS.
Ook heeft CNV Ambulance een sticker laten ontwikkelen.

Elke dienst krijgt deze week nog exemplaren en kan deze sticker op de achteruit en de linker zijruit van de ambulance plakken

* 18-9-2008_Petitie_Ambulance.pdf (39.73 kB - gedownload 42 keer.)
* StickerBB_CNV_BB_30x30cm.pdf (29.24 kB - gedownload 61 keer.)
wicher
Verslaafd lid

een mooie Snor is niet lelijk

« Reageer #21 Gepost op: 18 september, 2008, 23:39:26 »

Vrijdag 19 september gaat CNV Ambulance een petitie (zie bijlage) aanbieden aan VWS.

Elke dienst krijgt deze week nog exemplaren en kan deze sticker op de achteruit en de linker zijruit van de ambulance plakken
Wij hebben ze vandaag ook gekregen  en ik heb die sticker gezien.  Persoonlijk zal ik weigeren om deze sticker op de auto te plakken. De burger snapt totaal niets van deze tekst, ik denk eerder dat het tegen ons kan keren. Moet je je voorstellen dat iemand om een ambu belt en vind dat het te lang duurt, en dan die sticker leest op de auto, ik kan me voorstellen dat dan de rapen gaar zijn. :-X

« Laatst bewerkt op: 18 september, 2008, 23:53:36 door wicher » Gelogd

leerling HBO-V 2e jaar
Ambulance chauffeur
PHTLS
BLS/AED instructeur
kern instructeur C2000
rescue
Verslaafd lid

« Reageer #22 Gepost op: 19 september, 2008, 00:20:43 »

Absoluut, met Wicher eens,  Het grote publiek zal dit niet snappen..

ijsselvechter
Verslaafd lid

carpe diem

« Reageer #23 Gepost op: 19 september, 2008, 16:55:04 »

Lijkt mij niet zo handig. Bijna iedere ambulance heeft nl maar 1 linker zijruit en die zit bij de chauffeur............ :-\

wat gij niet wil dat u geschied..........
ijsselvechter
Verslaafd lid

carpe diem

« Reageer #24 Gepost op: 19 september, 2008, 16:58:29 »

Wij hebben ze vandaag ook gekregen  en ik heb die sticker gezien.  Persoonlijk zal ik weigeren om deze sticker op de auto te plakken. De burger snapt totaal niets van deze tekst, ik denk eerder dat het tegen ons kan keren. Moet je je voorstellen dat iemand om een ambu belt en vind dat het te lang duurt, en dan die sticker leest op de auto, ik kan me voorstellen dat dan de rapen gaar zijn. :-X

Ik denk dat de tekst de spijker op de kop slaat. Met jou charme's weet jij je daar vast wel uit te redden ;)
« Laatst bewerkt op: 21 september, 2008, 13:53:58 door ijsselvechter » Gelogd

wat gij niet wil dat u geschied..........
Harrie
Mod's
Verslaafd lid

« Reageer #25 Gepost op: 19 september, 2008, 17:24:41 »

Ambulancepersoneel eist toezeggingen cao

De hulpverleners vinden het cao-verschil tussen de publieke en private sector te groot.
 Ambulancepersoneel heeft vrijdagochtend een petitie aangeboden aan het ministerie van Volksgezondheid. De hulpverleners eisen dat de 'schrijnende' cao-verschillen tussen de publieke en private sector worden gelijkgetrokken.

Het gaat volgens een woordvoerder van Ambulancezorg Nederland vooral om de leeftijd waarop ambulancepersoneel kan stoppen met werken. Particuliere hulpverleners moeten volgens hem doorwerken tot hun 65e, terwijl hulpverleners in overheidsdienst jaren eerder kunnen uittreden.

Het geduld is op
In de petitie, die bestemd was voor de directeur Curatieve Zorg van het ministerie, zeggen de hulpverleners dat hun geduld op is. De private sector wenst niet langer 'aan het lijntje' te worden gehouden. Het ministerie heeft volgens het ambulancepersoneel vijf jaar geleden al beloofd de verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen particuliere en overheidsinstellingen gelijk te trekken. Dat is nog steeds niet gebeurd.

Aansluitend vinden nieuwe gesprekken plaats tussen de ambulancezorg en het ministerie. De hulpverleners eisen toezeggingen van het ministerie en dreigen met acties als die uitblijven.

Werkgevers en werknemers
Een woordvoerder van het ministerie snapt dat er een probleem is maar laat weten dat niet alles 'van de ene op de andere dag kan worden opgelost'. Hij bevestigt dat de cao-verschillen vijf jaar geleden al onderwerp van gesprek waren, maar volgens hem moeten problemen met cao's in eerste instantie door werkgevers en werknemers worden opgelost.

Bron: DAG
http://www.dag.nl/10100925/NIEUWS/Artikelpagina-Nieuws/Ambulancepersoneel-eist-toezeggingen-cao.htm
Harrie
Mod's
Verslaafd lid

« Reageer #26 Gepost op: 20 september, 2008, 11:03:54 »

Indringende gesprekken met VWS

CNV Ambulance heeft op vrijdag 19 september gesprekken gevoerd met VWS over de problematiek gelijke bekostiging en behandeling. Op 23 september is er weer een overleg met VWS.

* 19-9-2008_nieuwsbrief_ambulance.pdf (110.37 kB - gedownload 75 keer.)
Harrie
Mod's
Verslaafd lid

« Reageer #27 Gepost op: 01 oktober, 2008, 16:25:31 »

De onderhandelingen over een nieuwe cao Ambulancevervoer haperen omdat het ministerie van Volksgezondheid nog niets concreets heeft laten horen. Dit laatste in verband met de onlangs gemaakte afspraken over harmonisatie van gemeentelijke en particuliere ambulance-cao's.

* 08_10_01_ambulance_cao_traject.pdf (274.02 kB - gedownload 67 keer.)
Pagina's: 1 [2] Print 
Ambulanceforum  |  Ambulancebedrijven  |  Particuliere ambulancediensten  |  Topic: Cao-onderhandelingen Particuliere Ambulancezorg dreigen vast te lopen! « vorige volgende »

RSS Powered by SMF 2.0 RC3 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC WAP2