Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
04 september, 2010, 22:45:25
Index Help Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: Wordt vandaag nog lid van het ambulanceforum en je krijgt toegang tot alle onderwerpen Als gast heb je beperkte toegang tot onderwerpen

Ambulanceforum  |  Ambulanceforum  |  Arbeidsomstandigheden (ARBO)  |  Topic: CO-vergiftiging ambulancepersoneel « vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: CO-vergiftiging ambulancepersoneel  (gelezen 1281 keer)
CO-gevaar
Gast
« Gepost op: 10 augustus, 2008, 17:21:25 »

Beste Hulpverlener,

Komend jaar ben ik bezig met het uitvoeren van een onderzoek waarin ik wil onderzoeken hoe groot het risico is, dat ambulancepersoneel tijdens een inzet zelf wordt vergiftigd door koolmonoxide.  Onder andere wil ik nagaan of het dragen van een CO-meter (1 per ambulance) verplicht zou moeten worden gesteld of dat het volgen van de procedures voldoende bescherming biedt.

Graag zou ik het volgende willen weten:
- Bent u zelf of zijn collega's wel eens vergiftigd met CO of een andere (kleur of reukloze) stof.
- Wordt er tijdens de basisopleiding en bij periodieke bijscholing voldoende aandacht besteed aan de gevaren van CO voor de hulpverleners zelf.
- Behoort een CO-meter tot uw standaarduitrusting.
- Bent u voorstander van een CO-meter per ambulance of is het volgen van procedures voldoende.

Mocht u willen reageren dat kan dat op dit forum of mail naar CO-gevaar@hotmail.com

Hopelijk kunt u mij van nuttige informatie voorzien.

Christiaan
« Laatst bewerkt op: 28 augustus, 2008, 16:44:53 door CO-gevaar » Gelogd
Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #1 Gepost op: 02 september, 2008, 13:33:13 »

Christiaan,

Over het derde punt kan ik je zeggen dat zover mij bekent bij de regio's Amsterdam (GG&GD en VZA) en Gooi en Vechtstreek een CO melder tot hun uitrusting behoort.

Daarbij ben ik het wel eens met het uitrusten van een Ambulance met een CO meter, het werkt altijd vertragend als je nadat je TP bent de brandweer nog moet vragen voor een meting.
Ook dat het wordt erkend als sluipmoordenaar zou al een rede moeten zijn om een dergelijke meter aan de uitrusting toe te voegen.

Mag ik je trouwens ook vragen wie de opdrachtgever van dit onderzoek is, of waarom je precies dit onderzoek wilt uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 02 september, 2008, 13:36:34 door Arie » Gelogd
CO-gevaar
Gast
« Reageer #2 Gepost op: 03 september, 2008, 17:53:19 »

Beste Arie,

Op dit moment volg ik een veiligheidskundige opleiding waarvoor ik een scriptie moet schrijven. Aangezien er vanuit de overheid geen standpunt is omtrent dit onderwerp leek het mij een mooi onderwerp om te onderzoeken zodat men hierover een standpunt in kan nemen.

Voor mijn onderzoek zal ik in de periode januari-juli zo veel mogelijk ambulancepersoneel bevragen over dit onderwerp. Zo je hier aan mee willen werken?

Bedankt voor je reactie.

Groeten,

Christiaan
Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #3 Gepost op: 04 september, 2008, 21:04:00 »

Christiaan.

Goede info, natuurlijk wil ik daar aan meewerken.
Michel
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #4 Gepost op: 01 oktober, 2008, 22:03:58 »

In Hollands-Midden hebben ze standaard een CO-meter aan de monitor hangen.
Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #5 Gepost op: 05 oktober, 2008, 12:35:17 »

In Den Haag, worden de ambulanceteams duidelijk op de gevaren gewezen.

De GGD heeft daar een project opgestart : http://www.denhaag.nl/docs/college/20080206%20RIS%20152155%20bijlage%202.pdf
Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #6 Gepost op: 09 april, 2010, 18:24:00 »

Even het topic omhoog kicken, in Den Haag hebben ze inmiddels CO-meters aan de porto hangen.

foto bron: regio15.nl
Pagina's: [1] Print 
Ambulanceforum  |  Ambulanceforum  |  Arbeidsomstandigheden (ARBO)  |  Topic: CO-vergiftiging ambulancepersoneel « vorige volgende »

RSS Powered by SMF 2.0 RC3 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC WAP2