Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
04 september, 2010, 22:37:57
Index Help Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: Eén meldkamer voor alle hulpdiensten!! lees hier het topic.

Ambulanceforum  |  Ambulanceforum  |  Meldkamer Ambulancezorg  |  Topic: Alarmeren via paging « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Print
Auteur Topic: Alarmeren via paging  (gelezen 3516 keer)
Jochem
Gast
« Gepost op: 14 november, 2006, 16:07:53 »

Wat vinden jullie als collega?s van het alarmeren via paging.
Ik hoorde al dat je alle meldingen mee kunt lezen, en hebben we dan weer net als bij het oude "bakkie" allemaal scanner-boys achter of voor ons aan rijden.

Ik dacht dat het nieuwe "bakkie" ( C2000 ) niet was af te luisteren, maar nu via paging kan iedereen toch alles volgen.

Ik hoorde op de PHTLS dat er ook regio's zijn die geen paging gebruiken maar die alarm krijgen via de porto. De porto is ook C2000 en dus niet af te luisteren, dat is toch veel beter en veiliger.
Bart
Gast
« Reageer #1 Gepost op: 14 november, 2006, 20:50:18 »

Ik hoorde al dat je alle meldingen mee kunt lezen, en hebben we dan weer net als bij het oude "bakkie" allemaal scanner-boys achter of voor ons aan rijden.

Ik dacht dat het nieuwe "bakkie" ( C2000 ) niet was af te luisteren, maar nu via paging kan iedereen toch alles volgen.

Ik hoorde op de PHTLS dat er ook regio's zijn die geen paging gebruiken maar die alarm krijgen via de porto. De porto is ook C2000 en dus niet af te luisteren, dat is toch veel beter en veiliger.

Bij ons is er geen openbare paging voor de reguliere ambulances. Alarmering gebeurt telefonisch (op de post een vaste lijn, onderweg de GSM) of via C2000. De GHOR diensten (GNK-C, OVD-G en een hele rits hoge omes en piketfuncties) en de heli gaan wel via paging (P2000).

En ach, bij echte incidenten heb je de fotografen/belangstellenden er toch wel bij. Ze zien de melding via een brandweeralarmering (ook P2000) of worden binnen de kortste keren via de GSM op de hoogte gesteld. Kijk maar eens hoeveel mensen er staan te bellen.... ;)
Jochem
Gast
« Reageer #2 Gepost op: 14 november, 2006, 21:03:34 »

Maar ook niet grote incidenten ( CVA, AP-klachten, geplande opname ) gaan ook over de paging, dat is toch niet nodig ?
ijsselvechter
Verslaafd lid

carpe diem

« Reageer #3 Gepost op: 14 november, 2006, 21:22:59 »

P 2000 is uitsluitend via de pc te volgen en niet afluisterbaar (alleen tekst). Lang niet iedereen heeft de tijd of mogelijkheid om de ganze dag achter de pc te zitten om te zien of er in zijn omgeving iets te doen is.

wat gij niet wil dat u geschied..........
Erwin
Senior lid
**

« Reageer #4 Gepost op: 14 november, 2006, 23:00:05 »

P 2000 is uitsluitend via de pc te volgen en niet afluisterbaar (alleen tekst). Lang niet iedereen heeft de tijd of mogelijkheid om de ganze dag achter de pc te zitten om te zien of er in zijn omgeving iets te doen is.

Dan ben je niet op de hoogte ! De pagers zijn gewoon te koop en te programeren, zo kun je altijd en overal P2000 meelezen. Dat doen de fotografen ook.
tatujordi
Verslaafd lid

« Reageer #5 Gepost op: 15 november, 2006, 00:07:31 »

Zoals jullie misschien wel weten ben ik ook de fotograaf (en webmaster) van www.ambulancesite.nl voor ons was het ook een zeer grote strop dat de ambulancedienst hier over ging op C2000. Wij moeten het nu alleen nog hebben van de brandweer en de duitse ambulance die op ongeveer het zelfde netwerk als P2000 zit. De brandweer zit gelukkig wel op P2000 en net wat Erwin zegt zijn er inderdaad piepers te koop en heb deze dan ook overal waar ik ga bij mij. Dus voor P2000 hoef je niet de hele dag achter de PC te zitten.

Jordi
Azijnzeikerd
Senior lid
**

« Reageer #6 Gepost op: 15 november, 2006, 11:33:02 »

Citaat

Werkt perfect, mits goed gebruikt. Heeft een aanzienlijke tijdwinst (minuten!) vergeleken met alarmeren via de telefoon/GSM.

Citaat

Ik hoor ook altijd van alles, maar vraag me af wat het waarheidsgehalte ervan is? Is dat eeuwige "gezeik"  over scannerluisteraars niet een beetje overdreven?
ijsselvechter
Verslaafd lid

carpe diem

« Reageer #7 Gepost op: 15 november, 2006, 19:20:49 »

Citaat
Dan ben je niet op de hoogte ! De pagers zijn gewoon te koop en te programeren, zo kun je altijd en overal P2000 meelezen. Dat doen de fotografen ook.
Dat wist ik idd niet. Zo leer ik ook eens iets. :-\
« Laatst bewerkt op: 16 december, 2006, 23:24:38 door Blauw! » Gelogd

wat gij niet wil dat u geschied..........
Rescue ranger
Verslaafd lid

« Reageer #8 Gepost op: 16 november, 2006, 21:42:12 »

Zolang er in de paging maar geen naam en woonadres met huisnummer staat, dus de persoonsgegevens niet op "straat" komen te liggen, ben ik een voorstander van het gebruik van paging middels P2000.

De alarmering is heel vlot, sneller dan het analoge systeem. Wij krijgen het afhaal adres in ons scherm. Hierdoor kan ik, onderweg naar mijn ambu, alvast bedenken waar de lokatie is, de weg, en eventuele bruggen of andere obstructies vrij vragen aan de MKA.
Ook staat het onontbeerlijke ritnummer al in de alarmering. Dat scheel heeeeel veel onzinnige communicatie, waardoor de gesprekken kortter zijn en de frequentie langer vrij is.

En soms is het al makkelijk om te weten dat andere diensten al aan het opschalen zijn en dat jij dus straks ook het "haasje" bent om ter plaatse te gaan.

Lang leve de multi-disciplinaire hulpverlening, hoe meer zielen, des te meer vreugd
Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #9 Gepost op: 18 november, 2006, 19:32:35 »

Bij ons wordt er gebruik van P2000 gemaakt, alleen voor de SIGMA en de HOVD-G, verder gaat de communicatie van de ambu's en de OVD-G via C2000.
Ik moet zeggen dat het goed werkt, het is gelijk helder wat voor "soort" melding het is en je krijgt eventueel gelijk nadere info.
Pieter1
Verslaafd lid

en ik spring spring spring ...

« Reageer #10 Gepost op: 16 december, 2006, 22:57:58 »

ik heb een programma P2000 monitor of zo iets
hiermee kan ik berichten en meldingen van politie,brandweer rn ambulances ontvangen (gratis gedownload) en je kan ook de regio uit zoeken als je kiest heel Nederland en alle hulpdiensten aanzet dan blijven de meldingen maar binnenkomen
« Laatst bewerkt op: 17 december, 2006, 08:35:31 door Pieter1 » Gelogd
Sjoerd
Verslaafd lid

« Reageer #11 Gepost op: 16 december, 2006, 23:43:34 »

Arie: Wat wel mooi zou zijn als ze het sturen van berichten (via de porto's) ook even goed gaan implemeteren. Je kan dan wat informatie nakijken onderweg/ter plekke mocht je wat vergeten zijn indien de melding erg uitgebreid is. Tot nu toe blijft het alleen spraak dus je moet of heel hard meeschrijven of alles onthouden. Kan me voorstellen dat dit af en toe wat veel is.
Bart
Gast
« Reageer #12 Gepost op: 17 december, 2006, 00:18:38 »

Arie: Wat wel mooi zou zijn als ze het sturen van berichten (via de porto's) ook even goed gaan implemeteren. Je kan dan wat informatie nakijken onderweg/ter plekke mocht je wat vergeten zijn indien de melding erg uitgebreid is. Tot nu toe blijft het alleen spraak dus je moet of heel hard meeschrijven of alles onthouden. Kan me voorstellen dat dit af en toe wat veel is.

Wij schrijven eigenlijk altijd het bericht mee (komt telefonisch danwel mobilofonisch binnen). In het begin is dat best lastig, maar na enige tijd lukt dat wel. Je schrijft alleen het hoognodige op (naam, adres, wat er is, ritnummer). Je leert ook snel afkortingen gebruiken. Onderweg een melding nakijken op een porto lijkt me erg lastig, zeker voor de chauffeur. Overigens is het de bedoeling dat we in de toekomst de melding op een scherm in de auto gaan krijgen (CityGIS).
Arie
Global Moderator
Verslaafd lid

« Reageer #13 Gepost op: 17 december, 2006, 09:46:36 »

Ik denk niet dat een melding op de porto extra waarde heeft. Soms hebben we een melding die via MKA Apeldoorn binnenkomt en die staat vaak in de porto en mobilofoon. Alle meldingen van onze MKA komen ook via I-TRACE op de VDO ( navigatie ) binnen, en daar kunnen we het adres nog even nalezen, de melding wordt dus via de MKA in de navigatie ingevoerd, we hoeven alleen maar te accepteren.

Werkt snel !!

Ook hebben we alle mobie's/porto's in een aparte gespreksgroep per auto, zodat je niet meer met iedereen in ??n groep zit, dit geeft een boel rust, en als er lawaai uit je mobie/porto komt dan weet je wel zeker dat het voor jou is bedoelt, alleen bij A1 ritten gebruikt de MKA een attentiesignaal....
wicher
Verslaafd lid

een mooie Snor is niet lelijk

« Reageer #14 Gepost op: 17 december, 2006, 22:54:33 »

In Ijsselvecht staan ook de porto's en de mobilofoon van de auto in dezelfde gespreksgroep. Dit heeft als voordeel dat niemand van de dienst meer kan meeluisteren wat rust geeft. Een nadeel is dat het gigantisch gaat rondzingen in de auto als je de portofoons "open"laat staan. Ja ja, in dit miljoenen verslindend project is het niet mogelijk om de portofoons met  een "toonslot " uit te rusten.  Ik heb hiervoor contact gehad met Sepura hierover( dit zijn de portofoons die wij gebruiken). Nu maken wij veel gebruik van de "privat call"wat betekend dat alleen het apparaat die de oproep  het gesprek gaat voeren.De andere apparaten die in de zelfde gespreksgroep staan kunnen ook niet meeluisteren. Maar dan moet in de auto ook de MKA de mobiliofoon aanroepen dmv die privat call( helaas gebeurd dat niet in de praktijk).

Het allarmeren dmvpaging heeft voordelen en nadelen:
Voordelen:
als je wordt gepiept op de pager dan moet de mka alleen de urgentie en plaatsnaam vermelden( weten de mensen op de PC nog niet wat en waar iets aan de had is). De bemanning gaat dan naar de ambulance en en roept de mka op via de privat call om het rondzingen te voorkomen en krijgt de rest van de melding te horen. Ook kan men via het VDO systeem de melding lezen. Op deze manier dwing je de bemanning wel om sneller naar de auto te gaan.

Nadeel:
de MKA weet niet of de pager het bericht heeft ontvangen. En aangezien het om een allarmering gaat van een ambulance bemanning, is het toch slordig als het niet doorkomt en je hebt een A1 rit.
ALs de brandweer allarmeerd dan worden er meteen 15 of 20 spuitgasten gepiept, en ja dan heb je zo 6 man voor een tankautospuit, dus de marge ligt veel hoger.
« Laatst bewerkt op: 17 december, 2006, 22:59:31 door wicher » Gelogd

leerling HBO-V 2e jaar
Ambulance chauffeur
PHTLS
BLS/AED instructeur
kern instructeur C2000
Pagina's: [1] 2 3 Print 
Ambulanceforum  |  Ambulanceforum  |  Meldkamer Ambulancezorg  |  Topic: Alarmeren via paging « vorige volgende »

RSS Powered by SMF 2.0 RC3 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC WAP2