Nieuws: Ambustart.nl De startpagina, voor de ambulancehulpverlener

Auteur Topic: RAV IJsselland gaat over naar Mercedes Otaris ambulance  (gelezen 1405 keer)

Offline Arie

• Global Moderator
  • Verslaafd lid
RAV IJsselland gaat over naar Mercedes Otaris ambulance
« Gepost op: 12 januari, 2012, 16:38:42 »
Het is inmiddels geen publiek geheim meer want RAV IJsselland gaat ook de Chevrolet vaarwel zeggen.
De keuze is gevallen op een Mercedes Otaris ambulance, de ambulance geheel aan het eisenpakket van IJsselland opgebouwd zal binnenkort in gebruik worden genomen.

En ik verwacht natuurlijk van de collega's IJsselland enige aanvulling in dit topic.

Offline Aart

• Junior lid
  • *
Re: RAV IJsselland gaat over naar Mercedes Otaris ambulance
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari, 2012, 14:29:24 »
Hij Past!

Offline Aart

• Junior lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari, 2012, 14:31:15 »
Net aan...

Offline Sjoerd

• Verslaafd lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari, 2012, 17:45:19 »
Even om een crash voor te zijn: heeft deze wagen luchtvering en kan hij ook verder omhoog? Indien ja: OPLETTEN :)

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari, 2012, 20:35:48 »
Inderdaad, op sommige posten past hij net. Dat van die luchtvering klopt ook. Bij ingebruikname op de posten wordt hieraan nadrukkelijk aandacht gegeven. Het komt erop neer dat het verboden is om de vering te verstellen. Dat is ook niet nodig. De wagen heeft precies de juiste hoogte om de brancard in en uit te rijden.

Van binnen ziet de wagen er wat kaal uit. Daar is bewust voor gekozen. Zo is alle apparatuur uit het zicht geplaatst in een apothekerskast muv de defi. Er wordt tijdens het rijden niet meer vanuit de koffer gewerkt maar vanuit lades welke recht voor de vp zijn geplaatst. Hierin zit alles wat onderweg gegeven moet worden incl medicatie. Hiermee is tevens voorkomen dat over de patiënt heen spullen gepakt moeten worden. De zaken die bij de patiënt thuis nodig zijn, zoals de spoedkoffer en O2, zijn via de achterdeur bereikbaar. De chauffeur kan deze, rechtop staand, zo pakken en op de brancard leggen. Uiteraard nadat deze uit de auto is gehaald. De vp neemt vanuit de rechter zijdeur de defi mee.
Achter de linker schuifdeur is de traumakast geplaatst. Plank, schepbrancard, spalken enz zijn hier te vinden. Ook de grote O2 cilinders staan hier en kunnen van buiten rechtopstaand worden gewisseld. De bediening kan van binnenuit via een klep. Het idee van de traumakast hebben we gezien bij de collega's van Brabant.
Nu zullen er altijd mensen zijn die zeggen dat die traumakast op de verkeerde plek zit. Je moet immers aan de linker kant zijn als de wagen in "fendoff" staat?, is een veel gehoorde vraag, ook bij onze dienst. Echter, fendoff betekend voertuig verlaten en afsluiten. Niets meer eruit halen.

Eea heeft tot gevolg dat binnen in de wagen een kale wand overblijft. Dat is opgelost door het plaatsen van een foto van het gebied waar de bewuste wagen zijn standplaats heeft. Het idee is dat dit gespreksstof oplevert. Hiervoor is een fotowedstrijd uitgeschreven. Hierover is al een bericht geplaatst.

Zodra ik de plaatjes digitaal heb zal ik een impressie plaatsen. Zo wordt mijn relaas een beetje duidelijker.
wat gij niet wil dat u geschied..........

Offline Arie

• Global Moderator
  • Verslaafd lid
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari, 2012, 20:16:58 »
Complimenten voor je uiteenzetting ;)

Het is een mooie wagen en zo te horen is er ook goed over nagedacht over wat werkzaam en wenselijk is.
Het vanaf de zijkant benaderen (traumakast) is natuurlijk niets nieuws, maar ik mijn ogen wel zeer functioneel.
De O2 cilinders op die plaats? Ze zijn natuurlijk wel iets gevoeliger bij bijvoorbeeld een aanrijding, maar het verwisselen (arbo technisch) is natuurlijk beter als de flessen steeds in de auto te moeten tillen.

Goed om te horen dat alles achter "dichte" kastjes zit, ik ben van mening dat de patiënt al onder de indruk is van ons en als die dan ook nog kennis gaat maken met de "uitgestalde" inventaris van de wagen dan wordt in sommige gevallen de stress nog hoger.

Ik ben benieuwd naar de zaken zoals spoedkoffer en bijvoorbeeld de ergonomie en indeling van de verpleegkundigen werkplek en die van de chauffeur voorin.

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari, 2012, 20:23:05 »

Ik hoop dat de linkjes werken. Sommige plaatjes zijn van de opbouwfase. Dus let niet op het blauwe folie. De kale wand is de plaats voor de foto.

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari, 2012, 21:59:49 »
Complimenten voor je uiteenzetting ;)

Het is een mooie wagen en zo te horen is er ook goed over nagedacht over wat werkzaam en wenselijk is.
Het vanaf de zijkant benaderen (traumakast) is natuurlijk niets nieuws, maar ik mijn ogen wel zeer functioneel.
De O2 cilinders op die plaats? Ze zijn natuurlijk wel iets gevoeliger bij bijvoorbeeld een aanrijding, maar het verwisselen (arbo technisch) is natuurlijk beter als de flessen steeds in de auto te moeten tillen.

Goed om te horen dat alles achter "dichte" kastjes zit, ik ben van mening dat de patiënt al onder de indruk is van ons en als die dan ook nog kennis gaat maken met de "uitgestalde" inventaris van de wagen dan wordt in sommige gevallen de stress nog hoger.

Ik ben benieuwd naar de zaken zoals spoedkoffer en bijvoorbeeld de ergonomie en indeling van de verpleegkundigen werkplek en die van de chauffeur voorin.
Zoals je kunt zien op de foto staan de O2flessen ter hoogte van de C stijl. Dat is redelijk veilig. Ook over de werkplekken is goed nagedacht. Zo is er een zeer goede stoel, ter hoogte van het abdomen van de patiënt, geplaatst voor de pleeg welke in lengte richting verplaatsbaar is. Ook de kleine pleegjes kunnen de voetjes kwijt op een uitschuifbare steun onder de stoel. Tevens is de brancardtafel in lengte richting verstelbaar. Rechts naast de stoel zit het bedieningspaneel voor de verlichting binnen en verwarming/airco.
Defi en EDAZ zijn op lades geplaatst welke niet vergrendelen maar uitgeschoven blijven dmv een gasveer. Mocht er tegenaan worden gestoten dan schuift deze weer terug in de uitgangspositie.
De medicijnlade is voorzien van een code zodat derden deze niet kunnen openen. Binnenin deze lade zit nog een lade welke als werkblad dient.
Bij geopende achterdeuren worden de spoedkoffer (onderin want zwaar), kinderkoffer, verbandkoffer, kleine O2 fles en entonox bereikbaar. Deze kunnen dus rechtopstaand worden gepakt. Tijdens het rijden wordt hiervan geen gebruik gemaakt.
Voorin de cabine zijn 2 SAVAS stoelen gemonteerd welke van alle gemakken zijn voorzien. Er tussenin staat een afsluitbare kast voor kaarten, sleutels enz. Hierop zit het bedieningspaneel voor de signaalverlichting. Tevens zit hierop de bedienkop van de mobilofoon. De spreeksleutel zit naast het stuur en de mike tegen het plafond. Het sitygisscherm zit op de plek van de radio waardoor er niets boven het dashboard uitsteekt. De radio is naar beneden geplaatst en is te bedienen op het stuur.
We hebben geen achteruitrijcamera, moeten op de kleintjes letten ;). We maken gebruik van de standaard sensoren op de voor-en achterkant. Dat is hoorbaar en ook zichtbaar op beide buitenspiegels dmv ledjes. Het signaal van de voorste sensoren is zichtbaar op een klein schermpje midden onder de voorruit. Ook zijn we erg blij met de BI-xenon verlichting.

Ik hoop dat het hiermee allemaal wat duidelijker is geworden. :)

Offline Arie

• Global Moderator
  • Verslaafd lid
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari, 2012, 16:13:36 »
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting. Ik kan me er nu een voorstelling van maken.

Offline Uiver

• Junior lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari, 2012, 22:15:28 »
Hey IJsselvechter....

staan volgens mij hele mooie plaatjes van de Otaris en een knappe vent (ahum) op regio4.... :P
A Dirty Mind Is A Joy Forever.........

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari, 2012, 17:01:29 »
Hey IJsselvechter....

staan volgens mij hele mooie plaatjes van de Otaris en een knappe vent (ahum) op regio4.... :P
Ja, dat klopt! Wie die gast is weet ik niet... ;)

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart, 2012, 10:57:20 »
Op onderstaande link vind je een filmpje van de nieuwe otaris welke onlangs in Deventer in gebruik is genomen. Hierin wordt ook ingegaan op de al eerder genoemde fotowedstrijd.

http://www.youtube.com/watch?v=130EAMwsdYk

Offline AmbulanceZorg Twitter

• Ere lid
  • Volg ook AmbulanceZorg op Twitter
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart, 2012, 19:19:35 »
Bijzonder mooie wagen.
Het idee van een prachtige afbeelding (bijvoorbeeld die in de Deventer wagens) is erg goed.
Zou beslist navolging in andere regio's kunnen hebben.

Mooie wagens ook van Visser.
Laat ik nu net gehoord hebben dat de oostelijke buurregio van RAV IJsselland ook een leuk aantal heeft besteld bij Visser. Daarmee verlaten ze kennelijk Wietmarscher waar afgelopen 2 jaar al een kleine 20 wagens werden besteld. Of het dan ook de Otaris betreft is dan weer niet bekend ;-(

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart, 2012, 14:05:16 »
Je bedoeld ambulance oost? Ik weet wel dat connexion warme belangstelling heeft.

Offline AmbulanceZorg Twitter

• Ere lid
  • Volg ook AmbulanceZorg op Twitter
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart, 2012, 19:40:59 »
Je bedoeld ambulance oost? Ik weet wel dat connexion warme belangstelling heeft.

Haha. Scherp !
Ambulance Oost is al bijna onderdeel van IJsselland dus die bedoelde ik niet.

Wat ik wel bedoelde: de westelijke buren van RAV IJsselland, en dat is dan inderdaad Connexxion.