Nieuws: Wordt vandaag nog lid van het ambulanceforum en je krijgt toegang tot alle onderwerpen Als gast heb je beperkte toegang tot onderwerpen

Auteur Topic: zwaailicht en prive-wagen  (gelezen 890 keer)

Offline CTO

• Junior lid
  • *
zwaailicht en prive-wagen
« Gepost op: 02 juni, 2011, 21:30:11 »
(Eerst wat verduidelijken; Het is NIET mijn bedoeling om zwaailichten te kopen voor mijn wagen. Dit zou compleet overbodig en geldverspilling zijn in mijn ogen! :-X)

Ik zal mijn vraag stellen aan de hand van een hypothetisch voorbeeld:

Ik werk bij een ambulance dienst en beschik over blauwe lampen in mijn wagen (eender welk systeem) maar gebruik ze niet op openbare weg, ik ben dan ook geen prioritair-voertuig. Maar stel nu dat ik een ongeval tegenkom (gevallen fietser of dergelijke) en de hulpdiensten zijn (nog) niet aanwezig en ik beslis te stoppen om hulp te bieden. Mag men in dit geval blauwe lichten opzetten ivm eigen veiligheid (in België)?

Ik ben benieuwd. Het is min of meer en vraag dat ik wel eens regelmatig te horen krijg en ik zou zelf graag het antwoord weten.

grtjes,
Tommy

Offline Sjoerd

• Verslaafd lid
Re: zwaailicht en prive-wagen
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni, 2011, 21:05:41 »
Het antwoord kan je zelf al raden als je bedenkt dat die lampen regelmatig in beslag worden genomen. Zelfs voor een oranje zwaailamp is tegenwoordig regelgeving van kracht.

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni, 2011, 16:05:05 »
Maar is dat in Belgie ook zo?
wat gij niet wil dat u geschied..........

Offline Sjoerd

• Verslaafd lid
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni, 2011, 18:48:59 »
Och.. ik had helemaal over het Belgie deel heengelezen. Excuses.

Offline CTO

• Junior lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni, 2011, 23:27:05 »
Iets dat de vraag moeilijker maakt:

Ik ben sinds korte tijd lid van "het Rode Kruis" in België en ik ben "oproepbaar bij rampen". dwz dat ze me opbellen indien er een "ramp" gebeurd is en ze meer ambulanciers nodig hebben dan normaal. Het spreekt voor zich dat je dan met je privé wagen naar de dienst of ramp moet rijden want een ziekenwagen staat nu niet bij iedereen op de oprit. Zou het dan niet logisch zijn dat je in het geval je opgeroepen wordt zo snel mogelijk ter plaatsten moet kunnen geraken en in zulke gevallen dus een zwaailicht mag gebruiken?

(Na men examens ga ik het eens vragen op het rode kruis zelf, maar ondertussen weet iemand anders misschien het antwoord? Kun je trouwens zoiets gaan navragen/opzoeken bij het plaatselijk politiebureau?)

grtjes,
Tommy

Offline ijsselvechter

• Verslaafd lid
  • carpe diem
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni, 2011, 17:06:44 »
Ik denk toch echt dat je de regelgeving in België moet raadplegen. Hier in Nederland is het in ieder geval verboden.
wat gij niet wil dat u geschied..........